Tuesday, July 17, 2012

Indonesia sudah, Malaysia bila lagi hendak begini?



Kelihatan ibu Anisa Retno Febriyanti yang bekerja di Pejabat Kementerian Social RI (Kebajikan Masyarakat) mempunyai kemudahan membawa anaknya Shasha ke pejabat yang menyediakan kemudahan kot bayi agar mampu menyusu selama sekurang-kurangnya selama 6 bulan mengikut peraturan Pengesahan PP No 33/2012 berkaitan Pemberian Susu Ibu secara Eksklusif  oleh Kerajaan Indonesia 
Jakarta, Kompas - Peraturan kerajaan Indonesia tentang pemberian susu ibu secara eksklusif akhirnya disahkan. Ini menjamin pemenuhan hak bayi dan perlindungan ibu yang menyusu serta meningkatkan peranan keluarga, masyarakat, dan kerajaan dalam pemberian Susu Ibu secara eksklusif hingga bayi berusia 6 bulan.

Pengesahan PP No 33/2012 berkaitan Pemberian Susu Ibu secara Eksklusif pada 1 Mac membuat semua pihak harus menyokong ibu yang menyusukan susu ibu. Tenaga kesihatan dan kemudahan kesihatan wajib melakukan inisiasi menyusukan, menempatkan ibu dan bayi dalam satu ruang rawat. Selain itu, ada juga keharusan penyediaan ruang menyusui di tempat kerja dan kemudahan umum serta sekatan promosi susu formula.

Ketua Pengarah Bina Gizi dan Kesihatan Ibu dan Kanak-kanak, Kementerian Kesihatan, Slamet Riyadi Yuwono di Jakarta, pada Jumaat (16/3), mengatakan, sebagai langkah awal, kerajaan akan membina ruang menyusu yang dilengkapi kemudahan penyimpan Susu Ibu di pejabat kerajaan di 42 daerah / bandar pada 10 wilayah. Pejabat yang diutamakan adalah pejabat pemerintah daerah, pusat kesihatan kesihatan, dan jabatan kesihatan.

Program akan di perluaskan ke daerah lain dan kemudahan umum lain, seperti terminal, tempat rekreasi, dan pusat membeli-belah. Syarikat swasta wajib memberikan kesempatan kepada ibu untuk menyusui atau memerah Susu Ibu.

"Bagi yang tidak menyediakan, ada hukuman, mulai dari peringatan lisan, bertulis, hingga tarik balik lesen perniagaaan," kata Slamet.

Susu Ibu penting bagi kelangsungan hidup bayi. Inisiasi menyusui awal boleh mengurangkan kematian bayi baru lahir hingga 22 peratus.

Penyelidikan Kesihatan Dasar 2010 menyebut, bayi yang mendapat susu ibu eksklusif hingga umur 6 bulan hanya baru 15.3 peratus. Inisiasi menyusui awal yang dilakukan kurang dari 1 jam selepas bayi lahir hanya 29.3 peratus.

Menyusui awal kurang dari 1 jam lebih banyak dilakukan ibu di luar bandar dengan tingkat ekonomi rendah. Bahkan, 11.1 peratus ibu baru menyusui setelah bayi berumur lebih dari 48 jam. Ini membuat kolostrum yang mengandungi antibodi terbuang.

Secara berasingan, Setiausaha Agung Persatuan Ibu Menyusui Indonesia Farahdibha Tenrilemba mengatakan, tak ada ibu yang tak ingin segera menyusui dan memberikan Susu eksklusif bagi kanak-kanak. Masalahnya, keadaan sering kali menyulitkan ibu dari niat mulianya.

Menurut dia, tenaga kesihatan dan pengurus kemudahan kesihatan yang tak berpihak pada kepentingan ibu memisahkan bilik rawatan ibu dan kanak-kanak. Selain menyusahkan saat ibu ingin menyusui, bayi sering kali juga diberi susu formula. "Orang-orang di sekitar ibu baru melahirkan seharusnya menyokong agar ibu mudah menyusui," katanya.

Farahdibha mengingatkan pentingnya memantau pelaksanaannya. Peraturan ini masih membolehkan pengeluar dan pengedar susu formula memberi bantuan bayaran latihan, penyelidikan, atau aktiviti lain pada institusi pendidikan dan kemudahan perkhidmatan kesihatan. "Seharusnya bantuan diberikan untuk kegiatan yang tidak berkaitan dengan gizi dan nutrisi bayi." (MZW)

PP ASI.pdf

1 comments: